Miejski Zespół Szkół nr 2
ul. Czarnieckiego 40
06-400 Ciechanów
tel. 23 672 22 46

Integracja - sposób kształcenia osób z niepełnosprawnościami (klik)
Nadrzędnym celem naszej szkoły jest wszechstronny rozwój ucznia we wszystkich sferach (wiedza, umiejętności, wartości, relacje w grupie, relacje ze społeczeństwem, relacje z samym sobą).
Klasy integracyjne dają możliwość wspólnego kształcenia się dzieci pełnosprawnych z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Zalety klas integracyjnych
- w klasie uczy się do 20 uczniów, w tym 3-5 uczniów z orzeczeniem,
- w klasie pracuje jednocześnie dwóch nauczycieli (nauczyciel przedmiotu i pedagog specjalny),
- indywidualizacja procesu nauczania, program, formy i metody pracy są dostosowane do potrzeb i możliwości każdego dziecka,
- dzieci mają zapewnioną dodatkową pomoc specjalistyczną,
- integracja dzieci niepełnosprawnych i pełnosprawnych w naturalnym środowisku rówieśniczym, nauka nawiązywania prawidłowych kontaktów i niesienia pomocy innym,
- wykształcenie u wszystkich dzieci postaw tolerancji, akceptacji, szacunku,
- od 2015 r. uczestniczymy w Projekcie naukowym realizowanym przez Wydział Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego pod kierunkiem prof. Ewy Pisuli. Celem Projektu jest przeprowadzenie adaptacji polskich wersji językowych dwóch narzędzi do diagnozowania zaburzeń ze spektrum autyzmu określanych mianem złotego standardu diagnostycznego: ADOS-2 i ADI-R. Projekt stanowi ważny krok w kierunku umożliwienia stosowania ADOS-2 i ADI-R w Polsce.
- w 2015 r. zdobyliśmy główną nagrodę w drugiej edycji ogólnopolskiego konkursu „Szkoła przyjazna dla każdego” organizowanego przez Instytut Inicjatyw Pozarządowych i Polskie Towarzystwo Zespołu Aspergera.

Powyższe działania prowadzą terapeuci specjaliści w specjalistycznych gabinetach wyposażonych w profesjonalny sprzęt terapeutyczny oraz całą gamę programów multimedialnych i pomocy dydaktycznych, dzięki którym pomoc uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych jest bardzo efektywna. Wyposażenie gabinetów było możliwe dzięki otwartości placówki na innowacje pedagogiczne i udziałowi w różnych przedsięwzięciach, których jesteśmy pomysłodawcami lub uczestnikami.
Udogodnienia dla dzieci niepełnosprawnych:
- możliwość zorganizowania dowozu do szkoły,
- winda dla dzieci na wózkach inwalidzkich,
- platforma do zjazdów po schodach,
- podjazdy dla wózków inwalidzkich,
- toalety dla uczniów niepełnosprawnych.
Specjalistyczne działania terapeutyczne prowadzone przez terapeutów specjalistów to:
trening umiejętności społecznych: prowadzi do poszerzenia wiedzy o społecznych; zwiększenia zakresu umiejętności wykonawczych; zmiany doświadczeń, przeżyć związanych z byciem w sytuacjach społecznych, zmniejszenia doświadczanego napięcia, uzyskania lepszej samooceny;
trening Metodą Tomatisa: stymuluje mózg poprzez wielokrotnie powtarzane seanse słuchowe przy użyciu urządzenia stworzonego specjalnie do tego i stopniowego wspomagania mózgu w analizowaniu informacji dźwiękowej. W ten sposób mózg przygotowuje się do pochłaniania wiedzy. Poprawia się pamięć, koncentracja uwagi, jakość pisma, znikają problemy w komunikacji, zwiększa się zdolność przyswajania języków obcych;

trening EEG Biofeedback; pomaga uzyskać lepsze wyniki w nauce poprzez wzrost efektywności pracy mózgu. Metoda ta pozwala zwiększyć szybkość myślenia, pamięć i koncentracje uwagi i znacząco wpływa na jakość życia;
terapia logopedyczna: skierowana jest do uczniów mających problemy z prawidłową wymową, jąkaniem;

psychoterapia poznawczo-behawioralna: jest to skuteczna, udokumentowana badaniami klinicznymi metoda postępowania terapeutycznego w różnych zaburzeniach psychicznych. Nastawiona jest na zamianę myślenia (sfera poznawcza) i zmianę zachowań (sfera behawioralna). Zmodyfikowany w trakcie terapii sposób myślenia powoduje zmianę emocjonalną i oczywiście zmianę zachowań. Psychoterapia nastawiona na rozwiązywanie bieżących, konkretnych trudności i problemów;
terapia psychologiczna;
zajęcia z oligofrenopedagogiem;
wspieranie rozwoju poznawczego: rozwijanie rozwoju intelektualnego i emocjonalnego dzieci poprzez wprowadzanie nowych aktywności oraz wykonywanie wielu ćwiczeń wzmacniających rozwój psychoruchowy; ćwiczenia łączą ze sobą elementy nauki i zabawy;
terapia integracji sensorycznej: rozwijanie prawidłowego odbioru i analizy bodźców dostarczanych z otoczenia poprzez zmysły zewnętrzne (wzrok, słuch, dotyk, smak, węch) oraz płynące z własnego ciała poprzez zmysły wewnętrzne (równowagi i czucia głębokiego). Jest dla dziecka bardzo atrakcyjna, gdyż ma charakter wesołej zabawy ruchowej;

terapia zajęciowa: uaktywnianie uczniów poprzez wykonywanie określonych czynności mających również charakter usprawniania psychicznego.
